lørdag den 18. november 2017

Lokaldemokrati, politisk debat og de sociale medier


Hermed et ufærdigt indlæg som jeg efterlyser meninger om:

Reflektioner over valgkamp og de sociale medier i Vejle Kommune
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg mener om de nuværende forhold med de socialmedier i lokalområder. I 2013 skrev jeg optimistisk:

"Hvis jeg får tid vil jeg forsøger at vende tilbage med noget om sociale medier og borgerinddragelse. Men jeg kan se at både borgergrupper og myndigheder arbejder med debat og dialog via bl.a. facebook. Jeg tror der er en god fremtid i dette. Det vigtige er at vi indgår i dialog og debat med respekt for hinanden og dermed med en god tone på de sociale medier. Det er ikke altid muligt, det ved jeg, hvis der er tale om debat  om emner med konflikt i. Men det skal forsøges ! "

I de senere år har livet på de sociale medier været til debat og man hører dagligt om politiske aktive - og aktive mennesker i det hele taget og kendte mennesker - der bliver svinet til på bl.a. Facebook. Siden 2013 er der også i den grad kommet et nyt udtryk til -"falske nyheder". Og tilstedeværelsen af robotter - "bots" der automatisk lægger indlæg op på de sociale medier. Mange af disse fænomener truer reel dialog og debat online. 

Helt lokalt har jeg dog oplevet en relativ god tone, f.eks. på Facebook Vejle (21.504 medlemmer pr. 18.11.2017). Facebook Vejle er den, mig bekendt, største sociale medieplatform i Vejle Kommune. Op til valgperioder tillader sitet politisk debat og reklamer (forstås politiske "reklamer" vil jeg tro). Det er prisværdigt synes jeg, at sitet tillader debat i forbindelse med valg. Men der kan være gode grund til at tillade debat imellem valgene. Og jeg vil tro det sker alligevel. Jeg tror blot administratorerne vil forhindre mere direkte politiske kampagner mellem valgene.

Det skal bemærkes, at når jeg bruger udtrykket "politiske diskussioner" i dette blogindlæg mener jeg ikke debat imellem politikere. Det er bredt ment om mennesker der drøfter de mere seriøse emner der er relevant for hvordan politikere træffer beslutninger. Politikere er også mennesker i denne sammenhæng ;-).

Der findes mange lokale Facebook sites som efterhånden udgør en slags "forsamlingshus" for lokalområdet. Nogle af disse sites tillader ikke politiske fremstød af nogen art omkring valg. Et eksempel er sitet "På Kryds og Tværs af Uhrhøj" som har 1220 medlemmer i en bydel med skønsmæssigt 1800 husstande. Interessant er det, at disse nye "forsamlingshuse" styres af ganske få mennesker. Få mennesker der har fundet på en idé, som har vokset sig stor og bliver til en væsentlig online kommunikationskanal i et lokalsamfund. Men som forhindrer politisk debat omkring valg. Den omstændighed, at alt mulig andet drøftes er interessant synes jeg, set i forhold til, at det er det flerparti demokratiske system, som er vores egentlige sikring af den ytringsfrihed vi sætter så megen pris på.

En tilsvarende gruppe er 7323 Give med godt 2200 medlemmer. Og så er der Børkop Info/Spørgehjørne med godt 2500 medlemmer. Bare som få af flere mulige eksempler. Sidstnævnte tillader "Politisk debat - uden at reklamere for et specifikt parti". Det sjove ved det, og jeg har oplevet det på "På Kryds og Tværs af Uhrhøj" er, at politikere, f.eks. byrådsmedlemmer og kandidater godt kan engagere sig i den lokale diskussion, blot de ikke nævner hvilket parti de kommer fra. Jeg må spørge, er det ikke lidt komisk i et flerparti demokrati, at der ikke må nævnes, at man repræsentere et parti - når mange lokalt alligevel ved, at de pågældende personer bidrager på vegne af nogle ret klare både personlige og partipolitiske holdninger? 

Udover Facebook Vejle er der naturligvis andre kanaler for at deltage i politisk debat, bl.a. 

- Politisk Café i Vejle med 354 medlemmer (med et klart tværpolitisk indhold)
- Vejle Amts Folkeblad med godt 11.300 følgere (her har jeg oplevet diskussioner)
- TVSyd med godt 62.200 følgere (men hvor der ikke ser ud til at være særlige aktive politiske diskussioner)
- DR P4 Trekanten med godt 15,600 følgere (men hvor der ikke ser ud til at være særlige aktive politiske diskussioner)
- VLR lokalradio med knap 6,500 følgere (men hvor der ikke ser ud til at være politiske diskussioner af nogen art).
- på de enkelte politikeres og partiers lokale facebook sites

De spørgsmål jeg kan stille er: 

- hvad betyder udviklingen af både lukkede og åbne socialmedier sites for fremtiden i den politiske debat?

- hvis der udvikles mange lukkede lokale sites, som ikke tillader egentlig politisk debat, og hvis der samtidig sker indskrænkning i de traditionelle mediers virke - hvad kan det betyde for den demokratiske dialog? 

3 kommentarer:

  1. SOME er kommet for at blive - i hvert fald i en periode. Om sitene er åbne eller lukkede har mindre betydning, hvis blot alle der søger at arbejde med politik, får mulighed for at komme ind i de lukkede fora. Det er trist at TVSYD, P4 TREKANTEN og VLradio ikke er mere åbne for den politiske debat. De har så mange muligheder, hvis de eksempelvis brugte både hjemmesider og FB-sites til formidlingen af aktuel, lokal politik.

    Du skriver en del om forskellen på tiden mellem valg og op til valg. Jeg tror den vigtigste tid for politisk debat ligger i valgperioden og ikke op til valgene. Debatterne skal køre mens byråd, kommunalbestyrelse og regionsråd arbejder, så de kan få afsmittende effekt på de beslutninger, der træffes.

    SvarSlet
  2. Every busines owners or entrepreneurs will look for the best marketing solutions, in today’s time nothing can match online marketing. So, what are your sociale medier Vejle goals? Feel free to share your busines goals or marketing strategies, we can make a huge difference to the whole process.

    SvarSlet
  3. Digital marketing is the new trend that is getting response from every section. There are countless new digital marketing strategies and techniques coming up in the market. We are one of the best SEO København and reliable marketing firms that has constantly served the customers all over the country.

    SvarSlet